Délka představení je 60 minut bez přestávky. (premiéra 3. 2. 2018)
Úprava: Josef Krofta, Miloslav Klíma, Jiří Vyšohlíd, Petr Matásek
Režie: Vladimír Hetflejš
Pěvecké nastudování: Iveta Aman
Hudební nastudování: Zdeněk Möglich
Kostýmní výprava: Květa Krhánková, Irena Vylíčilová
Scénická výprava: Vladimír Hetflejš, Jiří Kobr, Irena Vylíčilová
Výroba kostýmů: Irena Vylíčilová a kolektiv
výroba scény: Pavel Mach a kolektiv, Michal Vejběra
Technika: Karel Roubík ml., Oldřich Štika, Marek Zvelebil
Představení řídí: Milena Pletánková
Rekvizity: Marie Píšova
Fotograf inscenace: Josef Červený / Petr Košťál
Plakát: Petr Košťál / Petr Scháněl
Asistent režie: Jana Sedláčková
Produkce: Zdeněk Vylíčil
Hrají
Mařenka: Iveta Aman / Vladimíra Machová
Jeník: Čeněk Mach
Kecal: Pavel Mach
Vašek: Ladislav Lysický / Bohumil F. Maliňák
Ludmila: Jana Hüblová
Krušina: Zdeněk Vylíčil
Háta: Marie Píšova
Mícha: Petr Košťál / Pavel Macek
Esmeralda: Kamila Gottsteinová / Pavlína Suková
Principál: Jaroslav Jebousek
vesničané, akrobaté: Zdeněk Dietrich, Renata Galuščáková, Kamila Gottsteinová, Nina Hetflejšová, Eva Jörková, Jana Kadaníková, Jindra Kleinerová, Kateřina Koberová, Petr Košťál, Helena Košťálová, Lukáš Králík, Květa Krhánková, Dagmar Machová, Vladimíra Machová, Bohumil F. Maliňák, Matěj Píša, Petra Rudelová, Eva Šlegrová, Barbora Šrůtková, Blanka Vylíčilová ml., Irena Vylíčilová
harmonika, kytara: Irena Podlipná
první housle: Drahomíra Tvrdíková
druhé housle: Martina Skučková / Klára Hejnová
trubka: Jaroslav Suchánek
první flétna, housle: Markéta Vránová
flétna: Zuzana Budílková / Barbora Nývltová / Lucie Tučková
kontrabas: Miroslav Podlipný
bicí: Martin Aman / Hynek Pacák
saxofon: Vladimíra Machová
Slovo o souboru
Spolek divadelních ochotníků Alois Jirásek v Úpici patří mezi nejstarší trvale hrající české amatérské soubory. V roce 2018 vstoupil do své 195 divadelní sezóny.
Rozhodnutím o inscenování Prodané nevěsty se Spolek ještě více otevřel dalším zájemcům. Úpickou „Prodanku“ vytváří 48 herců, zpěváků, muzikantů a techniků.
Paralelně má soubor na repertoáru ještě inscenaci hry Václava Havla Odcházení v režii Alexandra Gregara a inscenaci hry Jaromíra Ptáčka Konec dětí v režii Vladimíra Hetflejše.
Slovo o inscenaci
První zvěsti, že se úpičtí ochotníci rozhodli nastudovat Prodanou nevěstu, ten svěží příběh novináře Karla Sabiny s hudbou profesora Bedřicha Smetany, vyvolaly šok. Pak zavládlo přesvědčení, že diváci určitě neuvidí operu, ale jakousi parodii. Kde je pravda?
Byla zvolena verze, kterou vymyslel v osmdesátých létech kvartet královéhradeckých tvůrců z Divadla DRAK – Josef Krofta, Miloslav Klíma, Jiří Vyšohlíd a Petr Matásek – verze, která sólové party převádí do sborové formy se zachováním veškeré poetiky, legrace, lsti i lásky, s prostorem pro napínavou jevištní práci!
Úpické pěvecké nastudování vedla pedagožka a zpěvačka Iveta Aman, hudbu aranžoval pedagog a kapelník Zdeněk Möglich.
Když se rozhrne historická, 170 let stará úpická opona, co dosud zdobila jen muzeum (asi není lepší příležitost ji provětrat, než při uvádění kusu starého 150 let), objeví se pouťový kolotoč a na něm 45 herců, zpěváků, komediantů a muzikantů. Kolotoč vytvořil umělecký řezbář Jirka Kobr, hradecká strojírna Michala Vejběry, úpická velocipedová firma BP LUMEN a divadelní technici pod vedením Pavla Macha. Ke scéně patří i kostýmy! Stojí za nimi Květa Krhánková a Irena Vylíčilová s celým týmem dobrovolných švadlenek (hereček, zpěvaček, tanečnic a akrobatek) – s přispěním tří krejčovských profesionálek.
Inscenace je určena pro klasická jeviště i kočovné divadlo, tzn. hrát se může podle přání pořadatelů nejen v divadlech s většími jevišti, ale i v přírodě, na náměstích či zámeckých nádvořích. Cílem je dojet „křížem krážem“ až do Prahy.
Prodaná nevěsta je dárek ochotníků 100. výročí samostatného československého státu.