Divadelní soubor Vicena Ústí nad Orlicí
Oldřich Daněk
HŘÍČKY O KRÁLOVNÁCH
Dva pokoje ve Versailles, Jeden den velkokněžny
Režie: Jarmila Petrová
Hudba: Leopold Mozart, Michail Glinka
Hudební nahrávka: Jarmila a Martina Janákovy
Kostýmy: Pavlína Klimešová, věra Hánělová, Jarmila Petrová, A. Sychrová j.h.
Scéna: Vítězslav Bucháček, Jarmila Petrová, Dagmar Bečková, Věra Hánělová
Reprodukce obrazů: Pavel Gríger
Inspice: Dagmar Bečková
Text sleduje: Pavlína Štěpánková, Anna Entová
Světla, zvuk: Oldřich Vajsar, M. Janeček
Hrají
Vypravěčka: Květa Richterová
Ludvík XV., francouzský král: Petr Tomášek
Hraběnka Dubarry, králova milostnice: Dagmar Tomášková
Marie Antoinetta, žena Ludvíka XVI.: Tereza Blažková
Marie Terezie, její matka, císařovna rakouská: Zuzana Průchová
Hrabě Mercy, rakouský vyslanec v Paříži: Jan Štěpánský
Paní de Xavier, dvorní dáma: Anna Entová
Kateřina Alexejevna, později carevna Kateřina Veliká: Helena Lochmanová
Velkokníže Petr, později car Petr III.: Bedřich Ducháček
Kníže Šuvalov, šedá eminence carského dvora: Jan Štěpánský
Beztužev-Rjumin, velkokancléř: Oto Dunovský
Stambke, velkokancléřův sekretář: Jaroslav Háněl
Hrabě Poniatowski, polský vyslanec, Kateřinin milenec: Michal Blažek
Hrabě Naryškin: Petr Tomášek
Čokogolov, komorník: Ivo Dvořák
Marusja, nevolnice: Marie Hellmuthová
Slovo o souboru
Jako řádný spolek pod názvem VICENA vznikl v roce 1896 z původního Volného sdružení divadelních ochotníků na památku nestora „ousteckých“ divadelníků Hynka Viceny (1819-1911). V současné době je DS VICENA souborem s téměř padesáti členy a rozsáhlou úspěšnou činností.
Ve své více než stoleté historii sehrál soubor přes 1100 představení ve více než 500 premiérách. Pravidelně seúčastníme soutěžních i nesoutěžních přehlídek a festivalů.
Historicky nejúspěšnější inscenací byla Vévodkyně valdštejnských vojsk v režii Alexandra Gregara, se kterou soubor slavil vízězství na Jiráskově Hronově a úspěšně reprezentoval město Ústí nad Orlicí na více než sedmdesáti jevištích po celém Československu i v zahraničí. Tuto inscenaci natočila a odvysílala i Československá televize.
Dalšími mimořádně úspěšnými inscenacemi byly v posledních letech Osamělost fotbalového brankáře v provedení a režii Petra Hájka, Trouba na večeři, Hrdý Budžes a Zdravý Nemocný, vše v režii Jana Štěpánského, za které soubor sklidil řadu dalších soutěžních a festivalových ocenění.
Slovo o inscenaci
Jsme ve Versailles, píše se rok 1771. je to čas vlády Ludvíka XV. a jeho konkubín, doba, kdy se králův vnuk a následník trůnu Ludvík XVI. oženil s Marií Antoinettou, dcerou rakousko-uherské královny a císařivny římské Marie Terezie. Mladičká princezna Marie Antoinetta je u francouzského dvora krátce a ocitla se v prostředí, které si z lesku Krále slunce zachovalo přísný dvorský ceremoniál.
Mládí a temperament ale brání princezně se všem předpisům trpně podřizovat. Postavila si hlavu a odmítla uznat jako sobě rovnou milenku krále Ludvíka XV. hraběnku Dubarry. Rozhodla se, že ji před dvorem neosloví. A paní Dubarry, nebude-li oslovena, nesmí podle ceremoniálu – ani ona oslovit princeznu.
Příběh z ironicky laděných „Hříček o královnách“ autora Oldřicha Daňka, zachycuje jeden den velkokněžny Kateřiny Alexejevny, dřívější Sofie ze Zerbstu a Anhaltu, později carevny Kateřiny Veliké.
Zatím je jen manželkou Petra III., následníka trůnu. Vládnoucí carevna Alžběta je už stará a nemocná, a tak jsou nejvyšší carští hodnostáři v plné „diplomatické“ aktivitě. Kolem Osmadvacetileté Kateřiny víří služebníci, gardiské, kancléř, manžel, milenec. Nejde o nic méně a o nic více, než kdo bude příště vládnout a kdo bude na výsluní.
Délka představení je 120 minut s přestávkou.