Orig. název: The Big Sleep USA, 1946, 114 min. Režie: Howard Hawks Scénář: William Faulkner, Leigh Brackett, Jules Furthman Kamera: Sidney Hickox Hrají: Humphrey Bogart (Philip Marlowe), Lauren Bacall (Vivian), Martha Vickersová (Carmen), John Ridgley (Eddie Mars), Elisha Cook Jr. (Harry Jones), Theodore von Eltz (Geiger) Zdánlivě neproniknutelný příběh. Zkaženost na každém kroku - takové široké spektrum slizkých zločinců, vyděračů a podvodníčků se neobjevuje v každém filmu. To samé se týká ženských postav - ve filmu najdeme nymfomanskou milionářskou dcerku se sklony ke konzumaci drog, nadrženou prodavačku v knihkupectví, promiskuitní taxikářku a bezpáteřní mrchu, která všechny muže, se kterými se zaplete, spolehlivě přivede do hrobu (Agnes). Ale Chandlerův legendární hrdina vše vyřeší v naprosto nesentimentálním a drsném stylu - a styl a atmosféra je to, o čem film "Hluboký spánek" celý je. A také vybroušené dialogy – na svou dobu odvážně plné dvojsmyslů a jiskření mezi Bogartem a Bacall. Bogartův Marlowe - při vší úctě k D. Powellovi, R. Mitchumovi nebo E. Gouldovi, nikdo nehrál Chandlerova soukromého detektiva s takovým gustem a přehledem. Film noir (černý film) - kategorie, kterou pro své oblíbené filmy poprvé použili pařížští kritici - americké filmy ze 40.-50.let 20.stol., expresionistický styl svícení, kontrast a hra světlo stín,černobílá kamera, erotismus, témata z literární americké „drsné školy‘“ a brakové literatury, cyničtí muži a emancipované femme fatale… Zajímavosti: Scény z filmu byly mnohokrát citovány ve filmech dalších režisérů (snad nejpoužívanější je seznámení s hrdinkou přes nájezd kamery od jejích nohou). Styl filmu byl inspirací třeba i pro českou parodii (Mazaný Filip) a styl film noir inspiroval (mimo dalších filmů v letošním Projektu 100) třeba filmy Čínská čtvrť, Blade Runner, Modrý samet… Původní verze filmu podle Chandlerovy předlohy byla změněna na zásah agenta L. Bacall v povzbudivější konec. Humphrey Bogart a Lauren Bacall se během natáčení natolik sblížili, že to Bogartovi způsobilo velké manželské potíže, jejichž řešení hledal v alkoholu a nebyl schopen herecké práce. Tři měsíce po dokončení filmu se Bogart a Bacall vzali. Bylo to jedenáct dní po Bogartově třetím rozvodu. Spolu pak vychovávali dvě děti a několik psů – boxerů a žili šťastněji než ve film noir